sobota, 19 września 2015

Wstęp do Syrii dla Polaków

Dlaczego?

Jeśli ktoś tu wejdzie przez przypadek to z pewnością zada sobie to pytanie.
To pytanie jest motywem przewodnim mojego życia: zawsze szukałem odpowiedzi na pytanie "dlaczego". W tym roku (a mamy 2015) to pytanie, a raczej odpowiedź na to pytanie, nie daje mi spokoju. Dlaczego w tym konkretnie momencie dziesiątki a nawet setki tysięcy ludzi z różnych krajów zaczęły uciekać do Europy?

Im więcej o tym myślałem i czytałem tym mniej rozumiałem. Europa nie pojawiła się w tym roku ani nawet nie dwa lata temu - była tu od bardzo dawna. Wiele krajów miało bardzo trudną sytuację także od bardzo dawna. Nie widać, żeby w 2015 roku zaszło jakieś przełomowe wydarzenie. A jednak "lawina" ludzi ruszyła do Europy właśnie teraz.

Kiedy czegoś nie rozumiem to rozkładam problem na czynniki pierwsze. I stąd ten blog. Liczę na to, że sam w czasie pisania zrozumiem o co w tym wszystkim chodzi.

Skoncentruję się na Syrii z dwóch względów:
Po pierwsze - do tej pory nie było słychać u nas o uchodźcach czy imigrantach z Syrii, pojawili się nagle i w wielkiej ilości. Liczę, że to pomoże uchwycić wyraźniejsze przyczyny.
Po drugie - tak się składa, że mam kolegę, który jest Syryjczykiem. Mam nadzieję, że jego krytyczne uwagi pomogą wyjaśnić rzeczy, które z perspektywy Polski są niejasne.

Więc spróbujmy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz